vs Croatia 2-0

"Oj oj oj, vad hände här?" är det kanske många som undrar, och jag är en av dem! Gårdagens match drog hur som helst igång relativt tidigt på Gamlestadsvallens naturgräs. Personligen är jag inget stort fan av gräsplaner på den här nivån då de brukar vara gropiga och leriga, men gamlestan levererade en hyffsat platt matta.

När matchen väl drog igång var det Croatia som höll i taktpinnen och vi hade problem att hänga med i deras kortpassningsspel utanför vårt straffområde. De hade faktiskt flera bra chanser att skjuta från straffområdslinjen, men de flesta skotten hamnade i ryggen/rumpan på försvarslinjen för att snabbt plockas upp av en croatiaspelare som återigen avlossade ett skott i ryggen på någon annan. Så här höll det på under de första 10 minutrarna ända tills de tillslut lyckades plocka ner en boll bara någon meter från mållinjen som undertecknad (ståendes bakom linné i målet) lyckades reflexglidtackelrädda på mållinjen så att bollen for ut bara någon centimeter utanför stolpen till hörna. Tur men viktigt!

Croatia pressade oss ordentligt men då gör kroken det vi gör bäst, nämligen mål på första chansen. Bengtson nådde högst på en fin hörna av Karlsson och nickar in det otippade 1-0 målet. Det märktes att det var tungt för Croatia att åka på ett baklängesmål och de tappade lite av sin dominans i slutet av första halvlek. Strax innan det var dags att vila får Jens ut en djupledsboll till Höljer som med ett hårt rullande inlägg når Söder vid borte stolpen, PANG och det var 2-0 till kroken.

I andra halvlek försökte vi peppa varandra för att inte få hybris och kunna stå emot den förmodliga revanschlusten hos motståndarna. Mycket riktigt pressar de för ett reduceringsmål, men de slutade rulla boll och matade istället långa långa bollar mot våra mittbackar. Andra halvlek slutar tillslut 0-0 och de har några riktigt hyffsade lägen, men allt som allt rensar vi upp ordentligt framför eget mål och lyckas försvara våran ledning.

* Dagens spelare: Funderade en del igår medan jag klunka i mig min 2l cola. Jag kom fram till att det var svårt att plocka fram en enskild spelare då det var en laginsats som vann denna match.. MEN jag kom fram till att jag måste highlighta framför allt Bengtson men även Hansson/Anders som är dagens mittbackspar. De spelade mycket stabilt tillsammans och trots ett enormt tryck stor de pall i 90 minuter och vinner matchen åt oss. Att Bengtson sedan letar sig upp och skallar in otroligt viktiga 1-0 gör honom inte destu mindre till man of the match. Linné och Söder gör som vanligt stabila insatser och de prenumerar väl på att nämnas i denna spalt? Nyförvärvet Ralph kämpade på bra på mitten.

* Min insats: Godkänd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0