Intervju med Sven Pettersson - Läget i Olskroken


1. Kan du börja med att presentera dig lite kort och berätta om din roll i laget?

Ja, det ska jag göra. Jag började spela med Kroken 2007 när jag var nyinflyttad i stan. Anledningen att det blev just OIF berodde på att en kompis (Andreas Drougge) spelade med klubben sedan en tid och som färsk göteborgare kändes det naturligt att börja där man kände någon. På planen tog jag plats som vänsterytter under säsongen 07 och höll den platsen ända fram till i början av 08 –tills dess att vi mötte Käringön FC i slutet av april. I den matchen blev jag tacklad så illa att jag bröt båda underbenen i högerbenet…

Säsongen 08 var alltså över redan i omgång fyra för min del. Suget efter fotbollen kom dock tillbaka snabbare än jag först trott och jag försökte halta ner på mina kryckor för att följa laget, även om jag inte kunde lira själv. Det blev en del tid runt bänken och jag försökte bidra med det jag kunde. Som allmänt engagerad person började jag så småningom sköta byten, domarrapporter och annat. Jag skrev också matchreferaten på den tiden, till skillnad ifrån nu när jag inte alltid hinner.

I samband med årsmötet efter säsongen nominerades jag (av Kim Lövqvist, en annan sotenäsbo i Kroken) till tränarrollen, framför allt eftersom klubben inte hade någon tränare då och egentligen inte heller hade råd att betala någon för uppgiften. Jag accepterade självklart hedersuppgiften.Tillsammans med framför allt Daniel ”Dajja” Johnsson har jag sedan dess hand om laguttagningar och träningar. Och, det blev ju succé direkt under säsongen 09 då vi kvalade oss upp till division 6.

När sedan Daniel Engström avsåg att dra sig tillbaka ifrån styrelseuppdragen nominerades jag även till klubbens ordförande. Det kändes väl på något sätt naturligt, då det ändå var min röst som hördes på träningar och inför matcher. Krokens verkliga ledare är och förblir dock Daniel Johnsson, men eftersom kassörskapet kräver så pass mycket som det gör, känns det bra att kunna hjälpa till och avlasta honom med en del sysslor, så som ansvaret för träningar och laguttagningar.

2. Det gick bra förra året och Olskroken lyckades knipa kvalplatsen för att senare ta steget upp i sexan, på vilket sätt har laget utvecklats sedan dess? Vad skiljer årets trupp mot förra årets?

Den största skillnaden är naturligtvis att vi från och med i år har fått flera nya spelare, framför allt ifrån Bolltrollarna BK, men även ifrån annat håll. I början av säsongen var vi rekordmånga i truppen och även om inte alla nyförvärv toppar träningsligan så har vi en helt annan bredd i år än vi någonsin haft tidigare. Det, tillsammans med det faktum att det nu för första gången i modern tid är konkurrens om platserna, är den verkligt stora förändringen gentemot föregående säsong.

3. Kroken ligger i skrivande stund på en 4:e plats vilket måste anses vara ganska bra för en nykomling, vad är hemligheten till framgången? Finns det något utmärkande i Olskrokens spel?

Vi är väl kanske inte något skönspelade lag och om vi ska vara ärliga är vi ganska dåliga på att själva skapa offensivt spel genom bollinnehav och passningar. Men, vi har många spelare som jag är ganska säker på att motståndare tycker är jobbiga och tunga att möta. Vi har också en väldigt bra inställning i år tycker jag; att vi lyckas avgöra i slutminuter, eller till och med vända underlägen till poängresultat under matchernas sista sjättedel är en helt ny och efterlängtad egenskap för Kroken. Sen är det svårt att bortse ifrån att vi har seriens bästa och smartaste avslutare i Jonas Söderström.

4. Om du fick tre önskningar, vilka egenskaper eller förmågor skulle du då önska att laget besatt?

Jag skulle som sagt önska att vi oftare kunde föra matcher och rulla bollen bättre. Alltför ofta dunkar vi upp den på chans (läs: i förhoppning om att Söder ska göra något magiskt med den) istället för att göra något mer konstruktivt med bollen. Sen är vi bedrövliga på att sätta igång spelet ifrån inkast. Där behöver vi öva in ett nytt tänk. Snabbt till bollen, leta upp en fri gubbe som möter och kasta den på hans fötter. Borde vara lätt, men det är det tydligen inte. Hundra gånger i år har vi stått och måttat och tittat och sedan ändå bara vräkt iväg den längst kanten på vinst och förlust. Oftast förlust.

5. Vilka lag har imponerat mest på dig i division 6A?

Jag måste faktiskt säga Öjersjö. De spelade bollen snabbare än övriga lag och vann på något sätt helt rättvist båda gångerna vi mötte dem. Var också sjukt imponerad av deras unge mittback som trots tufft och ibland ovårdat spel med sulorna var överlägset bäst på plan när vi mötte dem på Kviberg för ett par omgångar sedan.


6. Att världens äldsta kvinna inte är 142 år förstår väl alla, men är det sant att du inte väger 58kg?

Haha… nej, även om man kan tro det ibland så får du lägga på tio pannor. Någonstans mellan 68 och 70 kg brukar jag väga in på inför matcherna. Inte mycket tyngd på bänken med andra ord...


/Tack för att du tog dig tid :) 
Staffan


Kommentarer
Postat av: John

Kul läsning! Hoppas på fler intervjuer och andra artiklar inom kort.

2010-09-10 @ 00:09:33
Postat av: Rasta #6 GBK

Nu finns skytteligan för 6A på in bloggsida :-)

2010-09-12 @ 17:31:59
URL: http://gotaholmaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0