Intervju med F. Jungestrand - tankar om Olskroken

1. Kan du presentera dig lite kort och berätta lite om din fotbollshistoria?


Hej! får jag börja med att säga :). Mitt namn är Fredrik och 24 år gammal, bor för närvarande i växjö där jag studerar ett år till. Min fotbollshistoria har gått upp och ned som så många andras. Börja väl lira boll vid 10års åldern och spelade i Floda BOIF tills man var 18, de senare åren var det en riktigt storsatsning med ungdomskontrakt m.m. (dock kursade klubben nästintill) så mycket pengar fick man inte utbetalt :P.

Hann med knapp halvsäsong sejour i division 6 med Stenkullen GOIK, tills lusten att lira "seriös" boll dog ut i samband med en studentresa i Sunny Beach. Det var fest och mycket jobb ett par år innan ett par kompisar kom på den lysande idén att starta ett eget fotbollslag. Därefter spelade jag i Bolltrollarna i 2,5 år. Ett riktigt härligt gäng - men vi hade kanske inte bredden i truppen för att kunna slåss i toppen av serien.

Det blev en flytt till växjö där man nu har startat ett korplag - Brasselona. Nu tycker jag fotboll är roligare än nånsinn!

 

2. vad har du för relation till Olskroken?


Har mött dem ett antal gånger i division 7. Alltid fått ett bra intryck av klubben när vi mött dem. När sedan några bolltrollare gick till Olskroken har jag fått höra mycket av dem i 2:a hand. Jag har passat på att komma och kolla på en del av deras matcher. Fotboll och möjlighet att få träffa gamla vänner man inte ser så ofta, kan det bli bättre?

 

3. Finns det något speciellt i krokens spel som du tycker är positivt?


Rent fotbollsmässigt är det ett gäng slitvargar. När jag sett dem får jag ett intryck av att det är en klubb som aldrig ger upp. Det är alltid tungt att möta ett sådant både fysiskt och psykiskt, detta vinner man många matcher på. Målvakten är grym och såg han bland annat stå för riktigt enastående räddningar mot Elisedal innan sommaruppehållet.

Annars är det en genomgående stabil trupp. Positivt är att man har spelare som kan variera sina positioner och har möjligheten flytta spelare till olika positioner för att få förändringar av matchbilden - vilket också klubben verkar göra.

Annars finns ett seriöst intryck över klubben men lyckas ändå behålla "det roliga" inom gänget - det är en hårfin gräns men där verkar de hittat den rätta balansen. En bra atmosfär helt enkelt. Det är ett gäng som verkar ta emot nya spelare och få dem att känna sig välkomna. Finns bara positivt att säga om den biten.

 

4. Raka motsatsen då, vad tycker du vi borde jobba mer på?


Kan man kombinera mentaliteten som redan finns i laget med att bli ett mer spelförande lag kan det bli ännu bättre. Detta är lättare sagt än gjort för det måste alltid anpassas efter spelarmaterialet. MEN alla kan träna och framförallt så kan man snacka och visa sig för att underlätta för sina medspelare. Det måste finnas en vilja att bli ett spelförande lag för att det skall kunna gå, det går inte ha någon på planen som inte tar löpningar. Visst man kanske inte får bollen, men det öppnar ytor!

Det håller inte att säga "jag löper men jag får ju aldrig bollen" och ser det som ett argument till att sluta ta löpningarna. Ytterbackarna måste användas på ett mer offensivt sätt. Man kan inte ALLTID tänka defensivt. Lägger man press på motståndarna med ytterbackar som kommer upp blir detta bästa möjliga defensiv i sig självt. Men för detta krävs ytterbackar som har kondition, snabbhet och spelintelligens. Man har inte råd att ha en ytterback som står och är defensiv på heltid i modern fotboll.

Sedan kan man uttrycka sig och säga ännu fler positiva saker på planen. Det är väldigt få personer som blir bättre av att säga att de gjort något fel. Det vet man nästan alltid om själv att man gjort och behöver inte höra. Mer positivt på planen behövs - det kan helt enkelt inte bli för mycket av det.



5. Som du nämnde spelade du i Bolltrollarna förra året i 7A, hur var det att spela mot kroken då? Var det någon som utmärkte sig?


Jag kan inte namnet på spelarna. Men det fanns ytterback när vi mötte dem, rätt långt och relativt gänglig. Han var stabil och fruktansvärt följsam. Sen anfallaren Söder. Men han behöver väl inte presenteras närmre. Det kändes dock som ett kollektiv bygge.


6. Vilka lag tror du slutar i toppen i division 6A?


Croatia och Bokedalen lär slåss om första platsen. Öjersjö går nog om Bergum och slutar 3a.Olskroken, Bergum och Lekstorp gör upp om 4,5 och 6e platsen.


7. Slutligen.. var skulle du helst vilja spela, Barcelona eller Olskroken?

Olskroken. Barcelona under den kalla försäsongen dock! :)


Kommentarer
Postat av: Patrik

Du håller dig uppdaterad om Kroken märker jag! =)

2010-08-14 @ 17:25:41
Postat av: Fidde

haha, nej men man har ju sett några matcher o staffan krävde svar som var mer än några rader! :)

2010-08-16 @ 01:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0